Hírek

Amit a 2020 Giro D'Italia budapesti rajtjáról tudni lehet

2019.09.10

                Nem szokatlan a Giro történetében, hogy az olaszországi rajtot megelőző napokban valamely más országban rendezik meg a sportesemény hivatalos elrajtoltatását. Ha figyelembe vesszük, hogy a Forma-1 után a Giro D’Italia a legnagyobb reklámbevételeket biztosító ilyen típusú sportrendezvény, akkor érthető a szervezők „rugalmassága”. 

                Révész Máriusz elmondta, hogy az országúti kerékpárosok legnagyobb, főszezonon kívüli versenye a Giro D’Italia, ami azon túl, hogy sportesemény, egy valóságos fiesta, szórakoztató show és eszköz a szemléletformáláshoz. Ezt számtalan saját élménnyel is alátámasztotta a kormánybiztos úr. Megítélése szerint országmarketing szempontjából mindenképpen egy óriási lehetőség, mivel az olasz szervezők adatai szerint minden kontinensen, összesen 198 országban közvetíti 18 nagy TV csatorna a versenyt, összesen 818 millió nézőt elérve. A mintegy 400 km-es útvonal Magyarország legszebb tájain vezet keresztül, melyek mind kihasználhatják az ebben rejlő lehetőséget arra, hogy megmutassák magukat a nagyvilágnak.

                Összesen 22 csapat indul, csapatonként 8 versenyzővel. Közülük 18 olyan csapat, amelyik az ún. „world pool”-ba tartozik – ők azok, akiknek mindig minden versenyen ott kell lenniük -, rajtuk kívül még négy csapat számára adatik meg az indulás lehetősége. Magyar bejegyzésű csapat nincs jelenleg, de két olyan magyar országúti biciklista igen – Peák Barnabás és Walter Attila -, aki esetleg bekerülhet valamelyik world pool csapatba. Ez mindenképpen emelné a magyar szurkolók létszámát.

                Magyarországon három útvonalon tekernek majd:

  1. 2020. május 9-én Budapesten a Hősök terétől az Andrássy úton, Bajcsy-Zsilinszky úton a pesti és budai rakpartokon keresztül a várba kell megérkezniük. A mezőny a Margit-hídon át jut Pestről Budára. Az elrajtoltatás 3 órán keresztül tart majd a Hősök terén, mivel percenként indítják a 176 versenyzőt.
  2. 2020. május 10-én a Dunakanyar – Tata – Pannonhalma – Győr távolság következik.
  3. 2020. május 11-én Székesfehérvártól Nagykanizsáig kell eljutniuk a Balaton-felvidéken keresztül. (Azért itt ér véget, mert a résztvevők Sármellékről repülnek majd Szicíliába, ahol kedden folytatódik az Olaszországon belüli verseny.)

                A szervezőknek kihívást jelent, hogy a helyszínen megfelelő nézősereget biztosítsanak, mivel Magyarországon az országúti kerékpározásnak még nincs nagy hagyománya. Budapesten lát rá egyedül esélyt, hogy sikerülhet százezer nézőt a kordonokhoz csábítani, a vidéki helyszíneken számítanak arra, hogy a környező országokból – Szlovénia, Ausztria, Lengyelország - érkeznek szurkolók az olaszokon kívül.

                Dr. Nagy Zsigmond a nemrég felállt Nemzeti Sportügynökséget és céljait mutatta be, majd felsorolt néhány világversenyt, aminek a megszervezése és lebonyolítása már biztos, hogy erre a szervezetre vár:

  • 2020-ban: Vízilabda EB, Úszó EB, Giro D’Italia rajt, ITF Tenisz Kupa, Karate EB és néhány további olimpiai kvalifikációs verseny (pl. birkózás),
  • 2021-ben: Ritmikus Sportgimnasztika VB (még nem 100%),
  • 2022-ben: Judo VB,
  • 2024-ben: Rövidpályás úszó VB.

                A harmadikként felszólaló Princzinger Péter emlékeztetett arra, hogy már több esetben tartották a nagy rajtot a Giro D’Italia történetében Olaszországon kívül. Ezek közé tartozik Hollandia, Írország, Görögország, Izrael. Ami kőbe vésett szabály, az annyi, hogy az egyik évben északról dél felé halad a mezőny, a másikban épp ellenkezőleg. Jövőre ez utóbbi következik, ezért repülnek a versenyzők Sármellékről közvetlenül Szicíliába.

                Néhány várható forgalmi adatot is megismerhetett a hallgatóság. Az előkészületek már május 7-én megkezdődnek, vagyis a teljes forgatókönyvüket öt napra kell elkészíteniük. Kb. 1000-1800 fő várható, aki a lebonyolításban részt vesz az olasz szervezők részéről. Ehhez jön a 12-14ezresre becsült szurkolói tábor, akinek jelentős része olasz lesz. Ezen túlmenően természetesen számítanak az épp Magyarországon tartózkodó turistákra is, mint potenciális nézőre.

                A helyi közösségek is bekapcsolódhatnak az eseménybe: különböző installációkkal díszíthetik fel településüket, szervezhetnek a témához kapcsolódó konferenciát, amatőr versenyt, vagy bármi más, a környezetbarát mobilitást középpontba helyező rendezvényt. Már a cukrászok be is jelentették, hogy Giro-torta versenyt hirdetnek meg, de egy kézműves söröket gyártó vállalkozás is elkészíti majd a Giro sörét. Bármilyen további ötletre is nyitottak a szervezők.

A pontos útvonalak megtekinthetők itt: http://www.giroditalia.it/eng/gallery-list/

Vissza »

Hírek