A Turizmusfejlesztők és Tanácsadók Szövetsége tagsága szakmai tudását ajánlotta fel abban a munkában, ami a koronavírus kiváltotta rendkívüli helyzetben segíti az aktuális válság kezelését, illetve ami a válságból való mihamarabbi kilábaláshoz vezet. Ennek megfelelően javaslatainkat két csoportba osztottuk:
- azonnali beavatkozások körébe és
- a válságkezelést követő újraindulás, a jövőbeni célok és teendők körébe.
A.) JAVASLATOK AZ AZONNALI BEAVATKOZÁSOKRA
1. A pontos diagnózis megállapítása és a veszteség minimalizálása, ami feltételezi a veszteség volumenének lehető legpontosabb meghatározását. Ennek érdekében jelenleg is folyik a turizmusban közvetlenül érintettek körében egy online kutatás a TUTSZ kivitelezésében, viszont a lekérdezést a tavasz folyamán legalább még egyszer, ideális esetben kétszer, áprilisban és májusban célszerű lenne megismételni, mert így rajzolódnak ki a pontos tendenciák.
2. Turisztikai Szolidaritási Alap létrehozása kifejezetten a nehéz és arra érdemes turisztikai vállalkozások átsegítésére közös szakmai, kormányzati és önkormányzati összefogással és közös tehervállalással. Ez a pont a Magyar TDM Szövetséggel közösen gondozott projekt jelen pillanatban.
3. Internethasználati díj terén jelentős kedvezmények biztosítása a – jelenleg home office-ban működő – értékesítő munkatársak, a sales részleg számára munkavégzésükhöz, mivel egymással, a szerverrel és a partnerekkel is fontos a kapcsolattartás annak érdekében, hogy a járvány elmúltával azonnal viszonylag megfelelő – értsd: a jövedelmezőséget valamennyire biztosító – foglaltsággal tudjanak „visszatérni”. Ez a szálláshelyek és az utaztatók értékesítőire egyaránt vonatkozik
4. Egy válságkezelő Jó Gyakorlatok Tudástár összeállítása és közreadása, ami azt jelentené, hogy a folyamatosan itthon és nemzetközi szinten megjelenő javaslatok szemlézése, összegyűjtése és rögzítése egy olyan közös, megfelelően strukturált platformon, mely azt a célt szolgálná, hogy a vállalkozások számára problémákra a lehető legrövidebb időn belül megtalálható legyen az adekvát megoldás.
B.) JAVASLATOK A VÁLSÁGKEZELÉST KÖVETŐ ÚJRAINDULÁSHOZ
1. Turizmus Intelligencia Centrum felállítása, azaz egy kb. 10 fős látogatómenedzsment szakemberből álló grémium, mely egy mintaterületet – pl. Balatont - kiválasztva alakítja ki azt a jövőben sikeresen alkalmazható modellt a következő 2 hónap alatt, mely új kategóriákban gondolkozik és ennek megfelelő termékfejlesztést - minőségbiztosítással együtt -, információ- és látogatómenedzsment technikákat alkalmaz, valamint az ehhez kapcsolódó márkakommunikációt is kidolgozza.
2. Belföldi turizmust élénkítő intézkedések – ennek jelentős részét a MKIK javaslat is tartalmazza – egymással összefüggő rendszerben történő kezelése.
3. A környező országokból történő beutazást élénkítő kampányok folytatása, ahhoz kapcsolódó marketing eszközök bevetésével, mint a Kárpát-medence Turisztikai Kártya. Ennek előzetes szervezési munkálatai már most is elkezdhetők, a know-how adott. Szintén fontos, hogy a környező országot és piacot jól ismerő helyben élő és működő ügynököket kutassunk fel, akik a piacismeretük révén jóval hatékonyabb kommunikációt, piacszegmentációt és konkrét piaci kapcsolatokat képesek rövid idő alatt biztosítani.
4. A piac újraélénkülése esetére való termékfejlesztési és marketing kiadások megtámogatása egy Speciális Marketing Alap létrehozása révén. Konkrét beavatkozási pontok: vírussteril fogadóképesség kialakítása és kommunikációja.
Az MKIK számára elküldött javaslatcsomag teljes szövege elolvasható itt.